Evaluarea este o examinare sistematică a valorii sau a caracteristicilor unui proces, a unui plan de acțiune (program) sau a unui obiect. Evaluarea este parte a unui proces decizional. Ea include emiterea unui aviz asupra valorii, prin colectarea sistematică și analizarea informațiilor despre ea în raport cu anumite criterii.
Teoria şi
practica pedagogică operează cu mai multe clasificări ale
tipurilor de evaluare. După modul în care se integrează în desfăşurarea
procesului didactic, evaluarea poate fi de trei tipuri:
1. evaluare iniţială : se realizează la începutul unui nou ciclu de învăţare.
2. evaluare formativă : însoţeşte întregul
parcurs didactic, realizându-se prin verificări sistematice ale tuturor
elevilor asupra întregii materii
3. evaluarea sumativă : se realizează, de obicei, la sfârşitul unei perioade mai lungi de instruire.
3. evaluarea sumativă : se realizează, de obicei, la sfârşitul unei perioade mai lungi de instruire.
Etapele procesului de evaluare:
1.
Determinarea
subiectului de evaluat (ce va fi supus evaluării).
2.
Punerea
întrebărilor cheie.
3.
Formularea
criteriilor de evaluare și a standardelor organizației/întreprinderii
evaluatoare.
4.
Determinarea
aspectelor ce ar trebui analizate pentru a răspunde la întrebările de evaluare.
5.
Identificarea
surselor de informații necesare .
6.
Selectarea
metodelor de lucru - anchetă, interviuri, observație, analiza documentelor,
statistică etc.
7.
Dezvoltarea
de instrumente de lucru - forme, chestionare, linii directoare pentru
interviuri, tabele etc.
8.
Pregătirea
programului de evaluare și instrumentele de monitorizare (urmărire a procesului
evaluator).
Teoria şi practica evaluării evidenţiază mai multe criterii pe baza
cărora pot fi clasificaţi itemii. Unul din criteriile
cel mai des utilizate este acela al gradului de obiectivitate oferit în
corectare. În funcţie de acest criteriu, itemii pot
fi clasificaţi în trei mari categorii :
*itemi obiectivi-asigura un grad de obiectivitate ridicat in masurarea rezultatelor scolare si testeaza un numar mare de elemente de continut intr-un interval de timp relativ scurt,
*itemi semiobiectivi-permit ca raspunsul asteptat sa nu fie todeauna unic determinat,modalitatea de corectare si notare inducind uneori mici diferente de la un corector la altul;
*itemi subiectivi (cu răspuns direct )-solicita un raspun amplu,permitind valorificare capacitatilor creative ale elevilor.
*itemi semiobiectivi-permit ca raspunsul asteptat sa nu fie todeauna unic determinat,modalitatea de corectare si notare inducind uneori mici diferente de la un corector la altul;
*itemi subiectivi (cu răspuns direct )-solicita un raspun amplu,permitind valorificare capacitatilor creative ale elevilor.
Pasii in elaborarea unui test de evaluare:
*proiectarea matricei de specificatii;
*stabilirea competentelor specifice care urmeaza sa fie evaluate;
*elaborarea obiectivelor de evaluare;
*alegerea tipului de itemi si construirea itemilor;
*elaborarea baremurilor de corectare;
*elaborarea schemei de notare.
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu